Peminat Seni & Sejarah

24 May 2010

KELAB PESSAD

LAMBANG

PERSATUAN SENI SILAT ALAM DIRI JOHOR

REKABENTUK:
  • Lambang pertubuhan ini berbentuk bujur dengan garisan luar berwarna hitam. Perkataan ‘PERSATUAN SENI SILAT ALAM DIRI JOHOR’ di dalam tulisan jawi berwarna hitam.
  • Kata tanda ‘KU KENALI DIA MELALUI DIA’ berwarna hitam. Perkataan ‘PESSAD (singkatan nama pertubuhan) berwarna merah.
  • Selendang berwarna merah, tulisan ‘ALAM DIRI’ berwarna putih. Keris berwarna hitam.
  • Tanjak berwarna biru. Huruf ‘HA simpul’ berwarna merah. Tujuh manusia (1 orang dihadapan berwarna putih dengan garisan luar hitam, 6 orang dibelakang berwarna hitam).
KETERANGAN BENTUK:  
  • Tanda kata ‘KU KENALI DIA MELALUI DIA’ berwarna hitam bermaksud “RUKUN IMAN dan RUKUN ISLAM ; SEMPURNA LAGI MENYEMPURNAKAN”.
  • Perkataan ‘PESSAD’ berwarna merah adalah ringkasan daripada “PERSATUAN SENI SILAT ALAM DIRI JOHOR”.  
  • BENTUK BUJUR putih dengan garisan luar hitam bermaksud “ALAM DIRI@DUNIA DIRI”.
  • HA SIMPUL berwarna merah bermaksud “HU@DIA: KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN”.
  • TANJAK berwarna biru bermaksud ‘KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA’.
  • SELENDANG berwarna merah bermaksud “KELUHURAN PERLEMBAGAAN”.
  • KERIS berwarna hitam bermaksud “KEDAULATAN UNDANG-UNDANG”.
  • TUJUH MANUSIA berwarna putih dan hitam bermaksud “KESOPANAN DAN KESUSILAAN”.

KETERANGAN WARNA:  
  • WARNA PUTIH adalah perlambangan unsur ANGIN,
  • WARNA MERAH adalah perlambangan unsur API,
  • WARNA BIRU adalah perlambangan unsur AIR,
  • WARNA HITAM adalah perlambangan unsur TANAH.

12 comments:

Anonymous said...

ni adalah pertubuhan yg bertopengkn agama dan kedaulatan negara demi kepentingan diri sendiri dan mbuat perjanjian dgn syaitan...bayar 1700 dimandikn dgn kemenyan.limau.bunga .minyak dan air..7kali setiap mlm jumaat..akhir skali bayar 6666...dgn alasan al quran ada 6666..apa yg korang dpt..ko dpt jin..

Anonymous said...

kpd ahli pakida dan angota polis yg byk dh mandi..korg cepat cepatlh bertaubat...korg sdri tahu apa perubahan slpas mandi..korg ada smgat mcm pdekar tp korg semua byk sangkak..x caya lu fikir lh sendiri..in syaa Allah 1 hari Allah akn tunjuk kpd kta semua in syaa Allah

Anonymous said...

naper plak tuduh dia guna jin

Anonymous said...

pengasas persatuan ni org yg bodo.dia tahu copy paste idea org je utk logo persatuan jin syaitan ni..

Anonymous said...

mmg dia guna jin...lepas mandi dia juga yg bagi ko susah..lepas tu dia plak yg konon nye boleh tolong..dia ni menyesatkn..beb

Anonymous said...

kpd pak din pengasas persatuan ini.sy nasihatkn supaya tuan bertaubatlh..apa yg tuan buat adalah berdosa.mungkin tdk bg ilmu akal fikiran tuan.tp ikut syariat pekara ini dh hampir kpd syirik..sy sikit pun tak takut pd tuan.sy bckp benar sy dn geng sy pernah rancang nk rodok perut tuan
atau anak tuan.nk tengok tuan kebal ke tidak tp Allah x izinkn dan Allah bg sy kefahaman agama dn sy redha dgn ketentuan Dia..semoga Allah bg taufik dan hidayat kpd tuan sekeluarga..amin..

Anonymous said...

ko adalah makhluk yg meminta dari makhluk utk selesaikan masalah ko

Anonymous said...

aku dh mandi rasa ok je..semangat mbara...lg pun apa yg salah ..nape ko tak rodok je perut dia.ko gt blh tembus kh..din yg ckp klu bolh tmbus maknanya tuhan itu dua

Anonymous said...

Jika mandi 7 hanya sekadar ikut-ikut saja dan tidak memahami sepenuhnya maka banyaklah yang terlihat negatif.Jika nakkan kehebatan, sebenarnya yang hebat hanya Allah. Maka matilah kamu sebelum dimatikan. Jika asas mati diri serta nafi isbat dalam syahadah dapat difahami maka akan terbukalah hijab...

Anonymous said...

Kawan saya sudah mandi dengan wak zali..sy lihat ok je...mcm lanjiau je

Anonymous said...

Lanjiau klu dh buat amalan syirik nk cite nafi isbat lg..klutauhid hang betul ..x pyh mandi dokk

Anonymous said...

Kpl otak ko lh..ikut ikutan.dah ko iklan blh itu ini dn mcm mcm lg...