Peminat Seni & Sejarah

05 October 2011

Dadah dalam 'cappucino', 'coffeemix' dirampas

M. Govinden bersama pegawainya menunjukkan sebahagian dari peket 'Super Coffeemix' dan 'Good Day Cappucino' mengandungi syabu pada sidang akhbar di Kompleks Jabatan Kastam Diraja Malaysia KLIA di Sepang, semalam.



SEPANG 4 Okt. - Pelbagai taktik terbaru digunakan oleh sindiket dadah antarabangsa untuk membawa masuk barang larangan tersebut ke negara ini namun ia berjaya dibanteras oleh Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM).

Terbaru, JKDM Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) berjaya menggagalkan cubaan menyeludup 1.9 kilogram dadah jenis syabu bernilai RM475,000 yang disorokkan dalam paket kecil 'cappucino' dan 'coffeemix'.

Sekali lagi, warga Iran dikenal pasti terlibat sebagai dalang membawa masuk bekalan dadah itu ke negara ini dan ia seperti sudah menjadi satu trend.

Pengarahnya, Datuk M. Govinden berkata, tangkapan itu berhasil selepas membuat pemantauan terhadap para penumpang yang tiba di negara ini melalui penerbangan Royal Jordanian dari Amman, Jordan.

Menurutnya, hasil pemeriksaan, JKDM menahan seorang pelancong wanita warga Iran kira-kira pukul 1 pagi Khamis lalu selepas curiga dengan barangan yang dibawa dalam dua buah beg berisi makanan ringan termasuk 'cappucino' dan 'coffeemix'.

"Imbasan awal mendapati tiada barangan yang mencurigakan ditemui dalam beg tersebut.

"Bagaimanapun selepas penumpang tersebut diarah membuka salah sebuah beg yang dimuatkan dengan makanan ringan seperti coklat, candy, cappucino, coffeemix, ia telah menimbulkan keraguan pegawai bertugas, lalu pelancong tersebut diarahkan untuk pemeriksaan rapi," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Ini merupakan kes kelima melibatkan warga Iran yang ditahan kerana cuba menyeludup masuk dadah ke negara ini sejak Ogos lalu.

Menurut Govinden, suspek berusia 24 tahun memasukkan 27 bungkusan kecil syabu dalam setiap paket cappucino daripada jenama Good Day Cappucino dan 36 peket lagi dalam satu pek Super Coffeemix.

"Kes ini diserahkan kepada Bahagian Penguatkuasaan JKDM KLIA untuk siasatan lanjut di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952, yang mana jika disabitkan kesalahan boleh dikenakan hukuman mati mandatori.

"Suspek ketika ini ditahan reman selama tujuh hari bagi membantu siasatan," katanya.

Govinden memberitahu, bermula Januari sehingga 1 Oktober lalu, JKDM berjaya menggagalkan 21 kes dengan rampasan 80 kilogram dadah daripada pelbagai jenis bernilai hampir RM8 juta.


Sumber dari :
http://www.utusan.com.my

4 comments:

Panji Alam said...

macam2 cara mereka bawa masuk dadah ke malaysia !!!!

Unknown said...

Alamak coffeemix is one of my regular drink....now only I know thanks for the info.

♥ ciqqaqa ♥ said...

pndai la dorg nk bwk dadah tuh kn..opsss nsb baek xmnum coffeemix. hihi XD

obat alami maag said...

sukses selalu